De eerste week op Bali

30 augustus 2017 - Lovina, Indonesië

Hoi allemaal,

Ook ik zal de komende tijd af en toe wat van mij laten horen vanaf Bali, waar ik mijn minor ga volgen. De komende 5 maanden ga ik werken/stage lopen bij Stepping Stones Bali (steppingstonesbali.org), een organisatie die als doel heeft dat ieder kind gebruik moet kunnen maken van goede revalidatiezorg dit proberen ze te bereiken door stapstenen neer te leggen en te verbinden.

Voor nu genoeg over Stepping Stones, daar zal ik de komende tijd nog wel het een en ander over laten horen. Afgelopen donderdag ben ik aangekomen in Bali en nu bijna een week later heb ik al zo veel gezien en gedaan, dat ik al bijna kwijt ben wat ik de eerste dagen gedaan heb.

Na een lange, maar rustige reis van in totaal bijna 32 uur, gelukkig wel samen met Nicole, anders duurt zo'n reis wel heel lang, waren we donderdagavond in ons hotelletje van de eerste paar nachten in Canggu aangekomen. Canggu is een surfersplaats in het zuiden van Bali. Op het vliegveld een klein probleempje gehad met de bagage, maar dat was gelukkig al snel opgelost. De reis naar het hotel toe was al een hele ervaring op zich: eerst al omdat alles hier links rijdt; vervolgens door de mega drukte op de weg: auto's, scooters, alles door elkaar; en ook nog omdat het een ongelooflijke chaos op de weg is, zonder borden en verkeersregels. Na eventjes rustig bijkomen en wat spulletjes uitpakken, zijn we in het donker (de zon gaat hier onder tussen 6 en 7) een eettentje op gaan zoeken. Dat was toch nog best wel creepy, met name met al die zwerfhonden langs de weg, die je in het donker pas op het laatste moment ziet. Gelukkig zat er niet ver van het hotel een eettentje (warung), waar we hebben gegeten en gedronken voor omgerekend 63 cent.

De volgende dag werden we om half 2 wakker, nadat we de wekker die om 10 uur stond niet gehoord hadden, oeps. Na een heerlijke wandeling, door een woonwijk, waar bij elk huis wel een bidplekje of tempel staat, hebben we de rest van de dag op het strand doorgebracht. Ik had gelezen en gehoord dat in het zuiden het strand wit zou zijn, maar dat was niet helemaal waar hier in Canggu. Het strand was zwart, wat ook wel heel apart is om te zien en wat ook ongelooflijk warm is aan je voeten. 's Avonds lekker aan het strand wezen eten en hier heb ik ook mijn eerste verse vruchtensap gehad, oeeh wat zijn die toch lekker en wat doet dit me ook wel weer denken aan mijn tijd in Brunei waar ze ook van die heerlijke sapjes hadden. Foto's hiervan zullen vast nog wel een aantal keer voorbij komen haha.

sunset Canggu

Voor ongeveer €3,30 hebben we een scooter gehuurd waarmee we de omgeving van Canggu hebben verkend en de Tanah Lot tempel hebben bezocht. De eerste tempel die ik van mijn lijstje af kan strepen. Het is een tempel die bij vloed helemaal in het water ligt en niet meer via de vaste grond te bezoeken is. Naast de tempel die erg mooi was, was het hele uitzicht adembenemend en de golven niet normaal hoog. Het was wel een hele ervaring om zelf midden in de drukte te rijden, waarbij er echt wel bij na moest denken om links te blijven rijden en je van de rechterkant constant ingehaald werd. Maar met een rustig rijtempo kun je echt heel erg genieten van de mooie omgeving, de uitgestrekte rijstvelden en de dorpjes waar je allemaal doorheen komt. Tijdens een tussenstop heb ik ook mijn eerste kokosnoot hier gehad, het kokoswater wordt hier gewoon uit de kokosnoot gedronken, dus bij elk tentje ligt dan ook een hele stapel kokosnoten haha.

Tanah LotTanah Lot

Mijn eerste kokoswater

Na een paar daagjes Canggu zijn we naar Ubud gegaan, wat midden op Bali tussen de rijstvelden ligt. Hier hebben we wandelend en op de fiets de stad en omgeving verkend, door de velden en mini weggetjes, de dorpjes die om Ubud liggen en de stad met tempels, marktjes, eettentjes en winkels en door de mega drukte van de stad. De mensen zijn hier ook zo ontzettend vriendelijk, daar moest ik toch wel eventjes aan wennen, omdat je dat in Nederland toch echt niet gewend bent en je je in eerste instantie echt afvraagt wat ze van je willen. Maar ze willen helemaal niets van je, gewoon gedag zeggen puur uit vriendelijkheid. Dit is wel iets anders in de toeristische stukjes, waar je net als in Spanje, Frankrijk en Italië bij elk marktkraampje aangesproken wordt om iets bij hun te kopen en als je dan wegloopt dat de prijzen al snel weer wat dalen. We hebben gegeten in een heel smal restaurantje aan de hoofdstraat, zo smal dat het bijna niet opviel, maar de sfeer was heel bijzonder, eigenlijk niet te beschrijven. Overal stonden hindoeïstische beelden, helemaal versierd en de muziek was heel rustgevend.

Rijstvelden Ubud

In die paar dagen dat wij in Bali zijn, hebben we ook al afgesproken met 2 meiden van de HAN, zij zitten iets buiten Ubud en hebben daar een kamer met zwembad. Lekker bijpraat, ervaring gedeeld en een heerlijke duik genomen in het zwembad, want af en toe wat afkoeling zoeken is hier toch wel een must als de zon volop schijnt en het 30 graden is. Uiteindelijk lekker de stad in geweest en wat gegeten. Het eten is hier zo goedkoop dat je eigenlijk elke dag wel uiteten gaat en dat dat ook wel goedkoper is dan zelf koken. Ook de eerste biertjes hier zijn gedronken, de op Bali welbekende Bintang!

Ubud Ubud

Gisteren hebben we de reis van Ubud naar Lovina gemaakt, van midden/zuid Bali naar het Noorden. Hemelsbreed maar een klein stukje, want zo groot is Bali niet, maar toch doe je er zo'n 3 uur over om in Lovina te komen. Helemaal door de bergen, over smalle weggetjes, waar je voor elke bocht gaat toeteren om een mogelijke tegenligger te laten weten dat er iets aan komt, in het begin is het vreemd, maar intussen ben ik daar ook wel weer aan gewend. Putu, de man van Marjanne (oprichtster van Stepping Stones) heeft ons opgehaald, echt heel lief! We zijn dan ook eerst naar de stichting geweest waar Marjanne ons op stond te wachten. Van foto's had ik al wel het een en ander gezien van de stichting, maar het is toch wel weer iets anders als je het dan eindelijk in het echt ziet. Hier gaan we dan de komende 5 maanden aan het werk, super tof!

Enjoying a good view

We slapen in een hotelletje met 5 kamers dat gerund wordt door een Balinees vrouwtje. Dit kunnen we huren voor een speciale prijs, zoals ze dat hier noemen. We mogen dan ook echt niet tegen andere gasten zeggen voor hoeveel we het huren, maar moeten zeggen dat de Agency onze huur betaald hahaha. Ik heb nu een kamer op de onderste verdieping, maar als dit weekend de toeristen hun kamer verlaten, verhuis ik naar boven en heb ik een kamer met een fantastisch uitzicht en een balkonnetje. Het hotel heeft een zwembad erbij, dus we kunnen zelfs elke dag een duik nemen. Ook is het strand op 5-10 minuutjes afstand met de scooter, de golven zijn hier een stuk rustiger, dus hier zou ik ook nog wel een keer het water in durven gaan. De stichting is lopend en met de scooter zo'n 10 minuutjes. Alles zit hier lekker dichtbij. Bijna alles wordt hier met de scooter gedaan, dus die heb ik inmiddels ook gehuurd en kan ik lekker rondrijden. Het is wel absurd wat je ziet dat mensen hier allemaal met de scooter vervoeren, denk hierbij maar eens aan een matras bijvoorbeeld. Ook hier zitten ze wel eens met 3 mensen op een scooter, en als je je nu afvraagt of dat past? Ja dat past, ik heb het zelf al een keertje ervaren haha.

Mijn scootertje

Ik heb inmiddels al zoveel gedaan en meegemaakt dat dat echt niet allemaal in dit berichtje past, maar ik hoop dat ik jullie zo een beetje heb laten zien wat ik hier doe.

Lovina beach

Sampai jumpa lagi

1. Linda Hoogstraaten:
    30 augustus 2017
    Wat leuk om je leven op Bali te lezen.
    Je bent er snel weer "thuis" denk ik zo :)
    Veel plezier tijdens werk en vrije tijd!
  2. Jacqueline Scheuter-Weeni:
    30 augustus 2017
    Hoi hoi wat een lange reis, maar als ik de foto's zie zou ik er zo naar toe willen haha. Wat leuk dat we je op deze manier kunnen volgen, en uit je leuke verhaal te lezen voel je je daar al naar een week helemaal thuis. Heel veel plezier en blijf vooral schrijven
  3. Femke:
    30 augustus 2017
    Super leuk om te lezen Inske!
    Nu al benieuwd naar je nieuwe verhaalGeniet ze xx
  4. Jootje:
    4 september 2017
    Selamat sore Inske,

Super om je zo te kunnen volgen en wat een ervaringen allemaal!
    Het ziet er prachtig uit. Nu op naar je stage waar je deze week mee begin
    Veel plezier en genieten!!!!
    Salam, Jootje